fredag 6. september 2013

Hellstrøm på småbarnsfamilievis

En gang for en stund siden så jeg på et program med Hellstrøm. I dette programmet besøker han personer som av ulike grunner trenger hjelp til kosthold og matlaging. Ettersom jeg nesten har matlaging og eksperimentering med dette som hobby lar jeg meg lett fasinere og inspirere av slike program. Jeg overser og overhører den delen så går på kjeft og kjipe kommentarer og bruker heller mer energi på å få med meg mattipsene. Av og til er de så avanserte at jeg gir opp å følge med, men ofte iallefall på hjemmebesøkprogammene er det overraskende hvermannsen-vennlig. Her kommer en Hellstrømoppskrift som jeg har gjort om til småbarnsfamilie-i-tidsklemma-oppskrift.

Det dreier seg om grønnsaker. Akkurat dette syns jeg kan være vanskelig. Det er vanskelig å få de tilbredt uten av di blir vassne og det er vanskelig å finne variasjon. Det er også vanskelig å få til å gjøre grønnsaker spennende. Iallefall i hverdagen.

I bunn og grunn kan man bruke de grønnsaker man vil og liker.
Surr grønnsakene i 2-3 min i varm panne med olivenolje
Rens og skjær opp de grønnsaker som du vil bruke. Sett er kasserolle på komfyren og ha i sånn passe med grovsalt( 2-3 ss). La dette vannet koke opp og ha i de ferdig oppskjærte grønnsakene. Nå må klokken passes for de skal kun koke i 1 minutt. Ta de deretter av og hell de direkte i et dørslag og la kaldt vann renne over grønnsakene til de er kalde. Etter at de er helt avkjølt skal de over i en varm stekepanne med rikelig med olivenolje. Hell grønnsakene i pannen og surr de forsiktig til de har blitt varme igjen. De skal ikke steke og de skal ikke har høy temperatur. 2-3 minutter er nok og nå har du laget fantastisk gode grønnsaker som smaker kjempegodt, ser nydelige ut og variasjonen er like stor som det er grønnsaker på markedet.  Disse grønnsakene passer til absolutt alt, det er min påstand.

Klare til morgendagens middag
I dag i kaospatruljeheimen ble det kylligfileter som jeg marinerte i olivenolje, salt, kanel og litt ingefær før jeg stekte de sammen med litt frø. Filetene og grønnsakene fikk selskap av en av familiens side-orderfavoritt, nemlig blomkålmos. Vi ble mette, fornøyde og fredagsroen kunne senke seg med et stabilt blodsukker. Ettersom jeg først var i gang med kutting og rensing lagde jeg en stor porsjon. Det jeg ikke brukte i dag satte jeg inn i kjøleskapet etter nedkjølingen og i morgen vil det ta meg 2-3 minutter å ha friske grønnsaker klare til middagen.

Nå skal det sies at barna her ikke er veldig glade i grønnsaker som er behandlet på noe vis, så for å kompensere for det hadde jeg kuttet opp gulerøtter og paprika som de fikk knaske mens jeg lagde middag.


Barneporsjonen

Voksenporsjonen med litt fersk koriander oppå.
 Som dere ser bevarer grønnsakene fargen og ser dermed mye mer fristende ut enn de ofte gjør når de er woket eller kokt på "vanlig" vis.

Vips så har man et snev av Hellstrømstyle i en hektisk hverdag. Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar