lørdag 15. september 2012

Fredagspizza med vri

I går var det fredag og her i huset ble det servert pizza ala kaospatruljen. Som tidligere nevnt er jeg opptatt av hva vi spiser, og personlig er jeg ikke veldig begeistret for høyt innhold av hvetemel i det vi får i oss. Da må man se nye veier, for pizza er vi stadig veldig gla i.

Faktisk så har en av mine desidert beste spiseopplevelser funnet sted på en pizzarestaurant. Det høres kanskje rart ut, tenker du. Vel, da har du ikke besøkt Pizza Da Mimmo på Frogner i Oslo. En sjelden skatt på restaurantfronten gjemt i et lite kjellerlokale du lett går forbi. Her får man følelsen av å komme til Italia. Eieren, en temperamentsfull italiener står rett til venstre og produserer nydelige pizzaer. Det er mindre enn 10 bord i hele restauranten og det serveres rødvin i vannglass. Det er delvis lavt under taket, det er bergvegg og det er stemning.

Inspirert av Mimmo bestemte jeg meg for en tid tilbake til å forsøke noe annet enn den tradisjonelle hjemmelagde pizzaen. Da jeg i tillegg fikk et tips fra Line i bloggen www.lilalife.no om å bruke fajitas eller tacolefser som pizzabunn tenkte jeg at jeg var i nærheten av noe!

Jeg lagde 6 pizza i går. 3 store tacolefser på hvert stekebrett.
Her kommer det første viktige ingrediensen. Creme fraishe. Fall ikke for fristenlsen i å kutte denne ut eller bytte den i rømme. Her ligger nemlig en stor del av smaken. Ha på rikelig rett på bunnen og fordel utover med en slikkepott. Jo mer jo bedre!

Ost, slik Italienerene gjerne gjør det. Under fyllet. Her har jeg lagd 2 med vanlig synnøveost og en med fetaost. Vær gjerne raus her også.
Ha så på fyllet. Her er det din egen kreativitet som setter grenser. Jeg har brukt 1 pk kjøttdeig, 1 squash, 1 boks tomater, 2 kinesiske hvitløk, 1 finhakket løk, salt, pepper og provencekrydder. Du kan legge på skinke, kylling lage vegetarvariant bare ikke tull med steg 1, 2 og 3!
7 Minutter senere på pizzafunksjonen i ovnen er de klar til å nytes! Har du ikke pizzafunksjon kan du steke de på 250 grader i 5 minutter, følg med ettersom alle ovner er forskjellige.
Her er de servert med fersk grovrevet koriander og basilikum oppå. Ruccola er også veldig godt å legge på etter de er stekt.

Det ble fortært med stor iver og matlyst. Dette er pizza som hele kaospatruljen digger!

Vel bekomme!

2 kommentarer:

  1. Så veldig godt ut. Imponert over at ungene spiser pizza med squash! Prøvde noe lignende da jeg var på lavkarbokjøret, pizzabunn av en eggedeig av noe slag, det ble ikke halvparten så bra som det der så ut til å være!

    SvarSlett
  2. Det er forskjellig jeg klarer å lure i de. Men av og til avslører de meg og da plukker de ut alt de ikke kjenner igjen! Denne varianten er veldig god, vil tro at eggedeig i pizza er litt uvant. Det er ikke alle retter man skal tulle med, og pizza er blant de mener jeg.

    SvarSlett