torsdag 20. september 2012

HUSMORVIKAR


Hvor ble det av husmorvikaren?

Er det noen av dere som husker husmorvikaren? Den multitaskende superkvinnen som jobbet i småbarnshjem. Mulig hun dukket opp i hjem også uten småbarn selv om hun neppe utøvde livreddende husmorhjelp på samme vis der. Hva er grunnen til at dette nå nesten er en myte og ikke lengre en tjeneste man kan kjøpe på lik linje med barnehage, renholdstjenester, brøyting o.l?

Før i tiden kunne man få husmorvikar i forbindelse med fødsel/barsel og ved akutte tilstander i hjemmet.
Personlig så var jeg så heldig at jeg hadde husmorvikar de første 4 ukene etter min eldste var født, men ettersom dette var i 2008 het hun ikke husmorvikar, men søster og Supertante. At hun fungerte som en husmorvikar er derimot helt sant. Jeg er usikker på hvordan eldstejenta sin start på livet ville vært om ikke husmorvikar Supertante hadde vært her. Jeg er for så vidt usikker på hvordan starten på mammatilværelsen også ville vært uten Supertante.  Jeg kan nevne at alt som hadde med oppvaskmaskinen å gjøre gikk uten unntak gjennom husmorvikar Supertante. Det samme gjorde serveringen til alle som kom på besøk. Tror for eksempel ikke at helsesøster ukentlig opplever å bli invitert til et gigantisk lunsjbord når hun kommer på nyfødt-besøk. Hvilken nybakt mor er det som orker å stelle i stad noe slikt? Husmorvikar Supertante derimot, hun gjorde det! Det skal også nevnes at da helsesøster kom på nyfødtbesøk i 13-tiden den gangen hadde mor nettopp stått opp. For har man husmorvikar Supertante i hus så blir babyen dullet med og tatt vare på og levert inn til mor for regelmessig mating. Mor kom seg raskt etter fødselen og var relativt tidlig tilbake i normal døgnrytme. Mye takket være husmorvikar Supertante.

Gulvene ble selvsagt også moppet og vasket, det ble ryddet og det ble avlastet. Det eneste jeg gjorde helt selv var klesvasken. Men den måtte jeg ta selv, tanken på at noen andre, selv husmorvikar Supertante skulle forholde seg til mitt/vårt skittentøy ble for mye. Dog ble det nesten som en kosejobb ettersom det var det eneste av husarbeid jeg tok i. - Med skinnhansker, fordi en jordmor på sykehuset hadde instruert meg på å håndtere vått nyvasket tøy med hansker slik at ikke hendene frøs og brystbetennelsen kom. Jeg har tilbakelagt 2 år med amming uten brystbetennelse så noe hadde denne jordmoren rett i!

Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å bedt om husmorvikar i enkelte stunder. Slik som i vinter, da alle 4 lå fullstendig utslått med influensa. -Den skikkelig harde varianten. Barna var borte fra barnehagen i 2 uker og jeg var hjemme i 3. Far i huset som aldri er syk var borte fra jobb over 1 uke. Vi måtte konsentrere oss om primærbehovene og jeg er ikke sikker på om vi var innom annet sekunderbehov enn litt tv når vi orket. Noen dager kan jeg ikke erindre andre dager gikk bort til soving. Jeg husker en ettermiddag vi fikk et baneksignal på døren. Det var et av våre vennepar som hadde vært på butikken for oss. Bankesingnalet var for å gjøre oss oppmerksomme på at det var levert. I posen var det noen matvarer og en eske med paracet og en eske med ibux. Vi er ikke en spesielt pilleglad familie men det var denne miksen som gjorde at vi i det hele tatt var i stand til å ta oss av oss selv og barna. Vi levde som i et isolat der ingen kom inn. Ikke ba vi noen om å komme inn heller, vi kunne jo smitte noen. I ettertid ser jeg at den risikoen burde vi tatt. Vi brukte mange uker på å komme ovenpå igjen og det å ikke be om hjelp var en dyrekjøpt erfaring. Jeg mener vi hadde skjellig grunn til husmorvikar.

Noen forskere mener at husmorvikaren bør gjeninnføres, det kan redusere sykefraværet blant kvinner. Noen mener man burde få husmorvikar på resept.



yrkesgruppe som tidligere erstatter husmorens arbeid i familier i krisesituasjoner, spesielt i barnefamilier når husmoren var syk. Norges Husmorforbund (nå Norges Kvinne- og Familieforbund) startet kurs for husmorvikarer i 1947, og i 1949 ble det innført et statlig tilskudd og utarbeidet en normalplan for virksomheten. Ordningen med husmorvikarer nådde et høydepunkt midt i 1960-årene da omkring 50 000 familier årlig fikk hjelp. Etter hvert som det ble færre heltidshusmødre og sosiale ordninger som barnehager, farspermisjoner m.m. ble bygd ut, ble husmorvikarordningene avviklet.”

I Nord-Fron kommune har de faktisk en kommunal tjeneste som heter heimehjelp/husmorvikar. Kanskje jeg kan oppfordre min arbeidsgiver, Gildeskål kommune om å vurdere det samme?

Jeg vet at ved neste influensarunde -som jeg ikke har noen tro på at vi slipper unna, kommer til å sette stor pris på muligheten til å ringe en husmorvikar. Supertante må vi spare litt, hun skal tross alt vare lenge!

God influensafri høst!

1 kommentar:

  1. Veldig godt poeng. I andre kulturer så er det faktisk andre som tar hand om babyen i hele seks uker slik at mor kan vile seg i barseltiden. Nå er det slik at vi fra dag tre skal klare alt, gå på kafe, delta på babysvømming og babygym og sliter oss helt ut på å kose oss.... Støtter fullt og helt forslaget om gjeninnføring av husmorvikar og skriver mer enn gjerne ut resept på dette når influensasesongen begynner.

    SvarSlett