torsdag 15. november 2012

Svar på et virtuellt spark bak

 


I dag har jeg for første gang i mitt liv fått en virtuellt spark bak og det kan jeg ikke la forbigå i stillhet. Det er vel akkurat det jeg trenger for å komme meg foran pc`n å blogge litt i stedet for å strebe etter den perfeksjonen jeg uansett aldri når.

Laila med sin casadidriksen blogg  har fått mange gode og velfortjente tilbakemeldinger,i dag hele 3 blogawards. Den anledningen benyttet hun til å gi meg en blogaward med rævspark for å oppmuntre meg til å søke mot tastaturet igjen og her kommer resultatet.

Som nevnt drømmer jeg om et hus som er rent og ryddig - samtidig. Jeg drømmer om nystrøkne klær i skapet og tomme kleskurver. Jeg drømmer om en tilværelse -om så bare et par dager, uten tørkestativ i stua og jeg drømmer om et ryddig kjøkken. Det jeg derimot ikke drømmer om er en tom skittentøyskurv, er er tross alt en realist!
I tillegg drømmer jeg om en hage som er klar til vinteren men grangreiner over jordbærplantene, alle utelekene vasket og stablet innendørs, plenen korrekt klipt for å unngå isbrann og ekstraarbeid til våren, bær og frukttrær ferdig beskjært og klipt til vinterdvalen og en kasse full av sand til å strø på stålisen jeg vet kommer.
 
Hvorfor jeg går rundt og plager meg selv med at alt dette burde vært gjort vet jeg ærlig talt ikke. Men når tanken først har slått seg ned er den umulig å få vekk. Kan det være det mye omtalte "flink pike" syndromet? Jeg kjenner at jeg ikke er veldig komfortabel med å kalle meg selv flink pike men det er vel noe med akkurat det. Man legger listen for seg selv så høyt at man aldri innfrir og dermed heller aldri blir fornøyd. Min kaospatrulje er nok et resultat av mine ambisjoner om nesten alt. Jeg har et håpløst behov for å gjøre ting selv. I noen tilfeller er jo det helt greit, men i mange tilfeller er det bare tidkrevende og energikrevende.
Klesvask f.eks, her i huset er det bare jeg som gjør det. Hvorfor? Jo, fordi jeg vil ha det slik. Da er jeg sikker på at det til en hver tid er rett temperatur, rett mengde, rette farger og rett type vask. Hvorfor kan jeg ikke være sikker på at det ville gått like bra om far i huset hadde gjort det? Hvorfor må jeg brette klærne til hele familien med tellekant etter jeg har strøket de? Vel, akkurat det kan jeg faktisk svare på. Jeg vokste opp som en skikkelig pappa-jente og dermed lærte jeg tidlig om tellekant, sengestrekk og at gulvene aldri blir ordentlig rene med langkost. Så da har jeg siden da brettet klærne med tellekant og alltid ligget på kne og vasket gulv. Sengestrekken kan jeg fortsatt men den praktiseres sjelden. Men, dette betyr, i mitt tvangstanke-hodet at det er bedre at klærne ligger i en kurv til jeg har tid å stryke dem og brette dem rett, enn å bare brette de og få de inn i skapet. Jett om far i huset er fornøyd med den egenskapen.......
Kunne ikke helt vært meg, men nesten.

Om noen der ute har tips til hvordan man legger lista litt lavere og aksepterer det er jeg lydhør. Nå skal jeg avslutte, i morgen kommer pappa hit for å sjekke inn på sin årlige arbeidsleir. Da må jeg re sengen slik at den er klar. Kanskje jeg utfordrer han til å sjekke om fem-kroningen kan sprette på dyna, det var nemlig det han gjorde med meg for et par tiår tilbake!


Ha en avslappende og nydelig kveld der ute!

2 kommentarer:

  1. Wow, for en forandring! Det får man si. Her i huset er det vel nesten mest Henning som vasker klær må jeg innrømme, svigermor som bretter dem og så faller det stort sett på meg å legge dem i skapet for det er bare jeg som ser forskjell på Eir og Isas klær... Velkommen tilbake foran tastaturet..

    SvarSlett
  2. Takk, det er godt å være tilbake! Jeg tipper at nedetiden på klærne i ditt hjem er mye kortere enn her, de skal jo tross alt godgjøre seg og krølle seg ekstra en stund i kurven før de finner veien til strykebrettet og etterhvert kleskapet. Forresten, låner du ut svigermor?

    SvarSlett